Ponieważ chcemy zaprezentować metodę odwróconej klasy, dlatego prosimy o zapoznanie się z materiałami przed konferencją. Polecamy dwa kursy na KhanAcademy: Podróż do teorii informacji i Podróż do kryptografii. Do każdego warsztatu został wybrany film wprowadzający, z którym należy zapoznać się przed zajęciami. Ułatwi to zrozumienie tematyki poruszanej na warsztatach.
Przewidywany porządek konferencji:
- 1330 Rejestracja uczestników
- 1400 Otwarcie konferencji
- 1410 Dane versus Informacje - dr Leszek Rudak, Uniwersytet Warszawski - prezentacja
- 1450 W poszukiwaniu danych - Agnieszka Borowiecka, dr Katarzyna Olędzka: zajrzyj do środka obrazka, rozmiar rysunku, prezentacja
- 1520 Nauczanie programowania: wyzwania i trudności - w imieniu zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej Grażyna Gregorczyk, Krzysztof Chechłacz - prezentacja
- 1545 Oferta Ośrodka - Agnieszka Samulska
- 1600-1655 Warsztaty w grupach
- 1700 Zakończenie i losowanie nagród: nasz QUIZ ...
- Komunikacja za pomocą piktogramów - Michał Grześlak i Janusz Wierzbicki
Przedstawimy wybrane zadania z konkursu Informatycznego Bóbr i spróbujemy je ożywić w Scratchu. link do projektu
film: Co to jest teoria informacji?
grupa docelowa: Nauczyciele klas 2-4 SP - Szyfrowanie i roboty -Agnieszka Borowiecka
Zastanowimy się czy roboty potrafią kodować i dekodować informacje. Wykorzystamy Ozoboty do eksperymentów z przekazywaniem wiadomości za pomocą kolorów.
film: Telegraf optyczny
grupa docelowa: Nauczyciele klas 4-6 SP - Oszczędne kodowanie - Wanda Jochemczyk i Katarzyna Olędzka
Zajmiemy się przekazywaniem liczb za pomocą sygnałów. Najpierw zastanowimy się jaki algorytm kodowania wybrać, a potem przygotujemy implementację w Scratchu. Na koniec pobawimy się micro:bitem. Link do projektu
film: Kodowanie źródła
grupa docelowa: Nauczyciele klas 5-7 SP - Szukamy liczb pierwszych - Agnieszka Samulska
Na jakiej zasadzie działa sitko każdy wie – pamiętamy zabawy w piaskownicy. W kuchni sitko wykorzystywane jest na przykład do przygotowania wypieków. A co uzyskamy, gdy przesiejemy liczby? Link do projektu
film: Sito Eratostenesa
grupa docelowa: Nauczyciele klas 6-8 SP i G - Łamiemy Cezara - Maciej Borowiecki
Najpierw przypomnimy jak zakodować i odkodować informacje szyfrem Cezara. Potem spróbujemy odszyfrować kryptogram nie znając klucza. Szyfrogram, plik w Phytonie
film: Szyfr Cezara
grupa docelowa: Nauczyciele klas 7-8 SP, G i LO - Od algorytmu Euklidesa do RSA - Witold Kranas, Piotr Jóźwik, nauczyciel XII Liceum Ogólnokształcącym im. Henryka Sienkiewicza w Warszawie
Zaprezentujemy ogólny schemat i przykłady zastosowań szyfru RSA. Przedstawimy algorytm (z przykładem) generowania kluczy, szyfrowania i deszyfrowania informacji. Prezentacja
filmy: Szyfrowanie RSA: krok 1, Szyfrowanie RSA: krok 2, Szyfrowanie RSA: krok 3
grupa docelowa: Nauczyciele LO
!!!Zachęta do zapoznania się!!!!
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska podpisała 30 stycznia br. rozporządzenie w sprawie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz dwuletniej branżowej szkoły II stopnia.
Nowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych będzie obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020 w klasie pierwszej.
Zachęcam do skorzystania z filmów umieszczonych w bibliotece filmów code.org pn: Jak pracuje komputer? W ustawieniach należy wybrać podpisy po polsku.
6 lutego odbył się Dzień Bezpiecznego Internetu. Może warto jeszcze zgłosić swoją inicjatywę, jest czas do końca lutego.
Centrum Mistrzostwa Informatycznego ogłasza nabór wniosków, m. inn. dla grupy docelowej nauczycieli szkół podstawowych, ponadpodstawowych, .....wykazujące predyspozycje do pracy oraz zainteresowanie pracą z wybitnie uzdolnioną młodzieżą.